Leerlingenraad

Waarom een leerlingenraad?

  • De kinderen maken kennis met democratische beginselen.
  • Kinderen leren niet alleen eigen belangen te behartigen, maar de belangen van alle leerlingen, het algemeen belang.
  • We bevorderen het actief burgerschap.
  • De leerlingen ontwikkelen communicatieve vaardigheden.
  • De leerlingen leren dat zij een eigen stem hebben binnen de school.
  • De leerlingen voelen dat ze meetellen.
  • We vergroten de betrokkenheid van de leerlingen.
  • De kinderen voelen zich verantwoordelijk voor schoolse zaken.
  • Leerlingen leren realistische en haalbare doelen stellen.
 

Wie zitten er in de leerlingenraad?

Uit de groepen 5 t/m 8 worden per groep twee leerlingen gekozen die als klassenvertegenwoordigers plaatsnemen in de leerlingenraad. De leerlingenraad komt zes keer per jaar bij elkaar onder schooltijd. Bij iedere vergadering is een leerkracht als adviseur/begeleider/vraagbaak aanwezig. De leerlingen blijven een heel schooljaar in de leerlingenraad.
 

Hoe worden de onderwerpen van de leerlingenraad aangedragen?

  • De leerlingenraad neemt ideeën mee vanuit de klas.
  • Leden van de leerlingenraad worden aangesproken door klasgenoten.
  • Leden van de leerlingenraad komen zelf met ideeën.
  • Leerkrachten kunnen bespreekpunten inbrengen.
Voorbeelden van onderwerpen:
  • Het gebruik en de inrichting van de toiletten.
  • Bevindingen bij het gebruik van lesmethodes.
  • Inbreng bij de keuze van nieuwe lesmethodes.
  • Adviseren bij allerhande festiviteiten.
  • Ideeën inbrengen rondom de inzet van ICT op onze school.