Zorg

Op het Noordeinde kijken we samen met het kind en de ouders wat de onderwijsbehoefte van ieder kind is. Daarbij hebben we van elk kind hoge verwachtingen. Sommige leerlingen hebben ondersteuning nodig op school. In het schoolondersteuningsprofiel hebben wij uitgewerkt welke ondersteuning onze school kan bieden.

Klik hier om het schoolondersteuningsprofiel te bekijken.

Verschillende leerlijnen
Op onze school houden we rekening met kinderen die meer leerstof aankunnen en kinderen voor wie de basisstof te veel gevraagd is. Dit doen we door te onderzoeken wat de onderwijsbehoefte van elk kind is en daar ons onderwijs op aan te passen. Vanuit onze handelingsgerichte werkwijze (HGW) werken we in iedere groep met 3 niveaus. Naast de instructie van de leerlijnen aan de basisgroep wordt de instructie voor sommige kinderen verkort (= compacten) en krijgen andere kinderen juist verlengde instructie. Een enkele keer kan het nodig zijn dat een kind zich via een individuele leerlijn verder ontwikkeld. Via deze aanpak komen zowel kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong als ontwikkelingsachterstand tot hun recht.

Op school ligt een ontwikkelingsvoorsprong-protocol ter inzage. In dit protocol kunt u lezen op welke wijze wij in de praktijk aandacht en zorg besteden aan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Ook ligt er een dyslexieprotocol. In dit protocol staat beschreven hoe we omgaan met kinderen die kenmerken van dyslexie of gediagnosticeerde dyslexie hebben.

Leerlingvolgsysteem en de sociaal-emotionele ontwikkeling
Door alle kinderen nauwkeurig in hun ontwikkeling te volgen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, krijgen we zicht op de onderwijsbehoefte van elk kind. Hiervoor gebruiken wij een leerlingvolgsysteem dat zich niet alleen richt op de basisvaardigheden (lezen, spellen en rekenen) maar ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. In iedere groep gebruiken we de Kanjertraining als sociaal-emotioneel volginstrument. In de groepen 1 en 2 werken we met KIJK. In de praktijk betekent dit dat de kleuters aan de hand van peilkaarten in hun ontwikkeling gevolgd worden. Door de hele school heen nemen we Cito-toetsen af. De resultaten verwerken we in de computer met behulp van het CITO–leerlingvolgsysteem. Dit leerlingvolgsysteem (LVS) is methode onafhankelijk.

Schoolmaatschappelijk werk
Indien er zorgen zijn over de ontwikkeling of het gedrag van uw kind kan er contact worden opgenomen met de schoolmaatschappelijk werker van +Support, die aan de school verbonden is. Uiteraard gebeurt dit alleen met uw toestemming. Hier leest u hoe dit in zijn werk gaat. 

Samenwerkingsverband
Om Passend Onderwijs te kunnen bieden is onze school aangesloten bij het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer. Klik hier voor meer informatie over deze samenwerking. 

Protocollen
Medicijnverstrekking en medisch handelen op school
Anti-pest protocol